Rychlost a adrenalin: Vše o rallu!

Rall

Co je rally?

Rally je adrenalinová motoristická disciplína, která prověří schopnosti jezdců i odolnost jejich strojů. Na rozdíl od okruhových závodů se rally odehrává na uzavřených úsecích silnic s různorodým povrchem – od asfaltu přes šotolinu až po sníh a led. Každý úsek, nazývaný „erzeta“, představuje unikátní výzvu s odlišným profilem, povrchem a nástrahami. Jezdci se na trať vydávají postupně, jeden po druhém, a jejich cílem je zdolat erzety v co nejkratším čase.

Nejde však jen o rychlost. Klíčovou roli hraje také preciznost a navigace. Jezdci se na trať nevydávají sami, ale s navigátorem, který jim udává směr a informace o trati podle tzv. rozpisu. Ten obsahuje detailní popis trati s informacemi o zatáčkách, horizontech a dalších nástrahách. Spolupráce jezdce a navigátora je pro dosažení dobrého výsledku naprosto klíčová.

Rally je náročná disciplína, která klade vysoké nároky na fyzickou i psychickou odolnost jezdců. Zároveň je ale divácky velmi atraktivní a přináší nezapomenutelné sportovní zážitky.

Historie rally

Rally, jakožto organizovaná motoristická soutěž, má své kořeny už na konci 19. století. První automobilové závody se objevily krátce po vynálezu samotného automobilu. Tyto rané soutěže se často odehrávaly na dlouhých trasách mezi městy a testovaly spíše vytrvalost a spolehlivost vozů než rychlost na krátkých úsecích.

S rozvojem automobilové techniky a rostoucí popularitou motoristického sportu se začaly objevovat i závody zaměřené na rychlost a řidičské umění. Vznikaly speciální tratě s různorodým povrchem, jako jsou štěrk, asfalt, sníh nebo led. Tyto tratě kladly vysoké nároky na řidiče i jejich navigátory, kteří museli precizně číst itinerář a navigovat v náročných podmínkách.

Významným milníkem v historii rally bylo založení Mistrovství světa v rally (WRC) v roce 1973. Tato série závodů sjednotila pravidla a kalendář a přilákala nejlepší jezdce a týmy z celého světa. Rally se stala populárním sportovním odvětvím s miliony fanoušků po celém světě. Mezi legendární jména rally patří například Walter Röhrl, Juha Kankkunen, Sébastien Loeb nebo Colin McRae.

Typy rally

Rally není jen o rychlosti, ale také o všestrannosti a odolnosti. Závodní disciplíny v rally se liší podle povrchu, na kterém se závod koná, a podle typu vozidel. Mezi nejznámější typy rally patří:

  • Rally sprint: Krátká a intenzivní soutěž, obvykle se jede na uzavřených tratích s délkou do 10 kilometrů. Ideální pro začátečníky a fanoušky, kteří si chtějí vyzkoušet rally na vlastní kůži.
  • Rallycross: Atraktivní disciplína s krátkými a akčními závody na smíšených površích (asfalt, štěrk). Součástí tratě bývají i skoky a zatáčky s klopením.
  • Autokros: Podobný rallycrossu, ale s důrazem na jízdu v terénu. Závodí se na nezpevněných okruzích s blátem, vodou a dalšími přírodními překážkami.
  • Rally raid: Extrémní závody s délkou stovek až tisíců kilometrů, které prověří posádky i techniku na maximum. Mezi nejznámější rally raid patří Rallye Dakar.
  • Klasická rally: Tradiční formát rally s etapami na uzavřených silnicích s různými povrchy (asfalt, štěrk, sníh). Posádky musí zdolat desítky až stovky kilometrů v co nejkratším čase, a to i za ztížených podmínek.

Kromě výše zmíněných typů existují i další specializované disciplíny, jako například rally historických vozidel, terénní trialy nebo rallye regularity. Každá z nich má svá specifika a láká jiný typ závodníků i fanoušků.

Vozy a týmy

V rallye hrají zásadní roli jak vozy, tak i týmy, které za nimi stojí. Bez špičkového auta a sehrané party mechaniků, inženýrů a stratégů by i ten nejtalentovanější jezdec jen těžko dosáhl na vavříny.

Rallyové speciály se od běžných aut liší jako den a noc. Pod atraktivními polepy se skrývají sofistikované stroje, jejichž vývoj a konstrukce spolknou miliony. Výkonné motory, odolné podvozky a propracovaná aerodynamika jim umožňují zdolávat nástrahy rychlostních zkoušek v extrémních podmínkách.

Týmy pak hrají klíčovou roli v přípravě vozů i strategii pro každý závod. Mechanici tráví hodiny laděním a servisem, inženýři analyzují data a hledají cesty k vylepšení, stratégové plánují jízdu a reagují na měnící se podmínky na trati.

V neposlední řadě je tu i role navigátora, který je pro jezdce nepostradatelným parťákem. Jeho precizní diktát rozpisu je klíčový pro rychlou a bezpečnou jízdu.

Rally je zkrátka týmový sport, kde se snoubí vášeň pro rychlost s technickou dokonalostí a strategickým myšlením.

Slavné rallye

Rallye je závodní disciplína, která prověřuje schopnosti jezdců a jejich navigátorů v náročných podmínkách na otevřených i uzavřených tratích. Mezi nejznámější rallye na světě patří Rallye Monte Carlo, která se koná již od roku 1911 a je součástí mistrovství světa v rallye (WRC). Tato legendární soutěž je proslulá svými zrádnými horskými průsmyky a nepředvídatelným počasím, které dokáže závodníky pořádně potrápit. Další ikonickou rallye je Finská rallye, která je známá svými rychlými šotolinovými úseky a vysokými skoky. Jezdci zde dosahují neuvěřitelných rychlostí a diváci si užívají dechberoucí podívanou. Rallye Dakar, dříve známá jako Paříž-Dakar, je extrémní terénní rallye, která se od roku 1978 konala v Africe a od roku 2009 se přesunula do Jižní Ameriky. Účastníci musí zdolat tisíce kilometrů náročným terénem, ​​přes duny, kamenité pláně i bahnité úseky. Tato soutěž je výzvou pro jezdce i techniku a je považována za jednu z nejnáročnějších rallye na světě. V České republice je nejoblíbenější rallye Barum Czech Rally Zlín, která je součástí mistrovství Evropy v rallye (ERC). Tato soutěž se koná na úzkých a technicky náročných tratích ve Zlínském kraji a přitahuje tisíce fanoušků.

Vlastnost Rally Autokros
Povrch trati Šotolina, asfalt, sníh Šotolina
Délka trati Až stovky kilometrů Do 2 kilometrů
Počet jezdců na trati Startují po jednom Závodí se ve skupinách

Bezpečnost v rally

Rally je ze své podstaty riskantní sport. Závodníci se pohybují vysokými rychlostmi na úzkých a často šotolinových cestách, lemovaných stromy, skalami a dalšími překážkami. Bezpečnost je proto v rally naprosto klíčová a existuje celá řada opatření, která mají za cíl minimalizovat rizika pro jezdce, spolujezdce i diváky. Vozy musí splňovat přísné technické předpisy, včetně bezpečnostní klece, závodních sedaček s šestibodovými pásy a hasicího systému. Posádky jsou povinny používat helmy, nehořlavé kombinézy a systém HANS chránící krční páteř. Před startem každého závodu probíhá důkladná technická přejímka, která má za úkol ověřit, zda vozy splňují všechny bezpečnostní standardy. Samotné tratě jsou lemovány bezpečnostními prvky, jako jsou svodidla, bariéry z pneumatik a ochranné sítě. Diváci jsou umisťováni do vyhrazených zón, které jsou dostatečně vzdálené od trati a zároveň jim poskytují dobrý výhled na dění. I přes všechna tato opatření však nelze riziko nehody v rally nikdy zcela eliminovat. Závodníci si musí být vědomi nebezpečí a chovat se zodpovědně, aby minimalizovali riziko pro sebe i své okolí.

V rallu nejde jen o rychlost, ale o souhru jezdce a navigátora, o důvěru ve stroji i v sebe sama.

Zdeněk Štrunc

Jak se zapojit

Existuje mnoho způsobů, jak se zapojit do světa rally a závodních disciplín, ať už jako jezdec, nebo fanoušek. Pro ty, kteří sní o tom, že se sami posadí za volant, je prvním krokem nalezení místního autoklubu a získání závodní licence. To obvykle zahrnuje absolvování teoretické zkoušky z pravidel a bezpečnostních předpisů, stejně jako praktickou zkoušku na okruhu. Poté si budete muset pořídit závodní vůz, který splňuje technické předpisy dané kategorie, do které se chcete přihlásit.

Pro začátečníky je ideální volbou některá z amatérských rally soutěží, které se pořádají na uzavřených tratích a s menší konkurencí. Pro ty, kteří se nechtějí hned vrhat do závodění, existuje možnost zúčastnit se rally školy, kde vás zkušení instruktoři naučí základům řízení v náročných podmínkách.

Fanoušci rally si mohou užít vzrušení ze závodů přímo na trati. Většina rally soutěží je přístupná veřejnosti a nabízí divákům možnost sledovat závodníky v akci z bezprostřední blízkosti. Informace o nadcházejících rally soutěžích a vstupenkách najdete na webových stránkách autoklubů a pořadatelů.

Publikováno: 05. 09. 2024

Kategorie: sport

Autor: Tomáš Novotný

Tagy: rall