Ztratil 30 kilo a objevil díru na trhu. Dnes jeho firma rozváží tisíce jídel měsíčně a mění přístup Čechů k fitness stravě
- Transformace, která změnila všechno
- Od domácí kuchyně k prvním zákazníkům
- Marketing jako klíč k růstu
- Expanze a profesionalizace provozu
- Personalizace jako konkurenční výhoda
- Překonávání výzev a krize růstu
- Spolupráce s odborníky a edukace zákazníků
- Marketing jako integrální součást byznysu
- Budoucnost: Technologie, personalizace a expanze
- Rady pro začínající podnikatele ve fitness průmyslu
Když mi Tomáš Černý otevírá dveře do své výrobny zdravých jídel na okraji Ostravy, nenapadlo by mě, že tento energický třicátník vážil před pěti lety o 30 kilogramů víc. "Tehdy jsem byl typický ajťák - přepracovaný, ve stresu a živil jsem se pizzou a energeťákama," směje se dnes úspěšný podnikatel, jehož firma dodává personalizovaná fitness jídla stovkám klientů po celé republice. Tomášova cesta od přepracovaného programátora k podnikateli, který pomáhá lidem měnit jejich těla i životy, začala vlastní transformací a trochou náhody. A jak sám přiznává, zásadním krokem k úspěchu byla odborně nastavená PPC reklama v Ostravě, kde začínal dodávat své první krabičky s jídlem.
"Vždycky jsem měl problémy s váhou, už od dětství," začíná Tomáš své vyprávění, zatímco procházíme moderní kuchyní, kde jeho tým právě připravuje stovky čerstvých jídel. "A jako většina lidí jsem vyzkoušel všechny možné diety - nízkotučné, low-carb, keto, přerušovaný půst... Některé fungovaly chvíli, jiné vůbec."
Transformace, která změnila všechno
Zlomový bod přišel, když Tomášovi jeho lékař řekl na rovinu, že pokud nezačne řešit svou váhu a životní styl, směřuje k vážným zdravotním problémům před čtyřicítkou. "To byl budíček. Měl jsem třicet, hypotéku, přítelkyni, plány do budoucna. A najednou jsem si uvědomil, že to všechno můžu ztratit, pokud se sebou něco neudělám."
Tomáš se rozhodl pro radikální změnu. Najal si osobního trenéra a výživového poradce a pustil se do komplexní proměny životního stylu. "Ten proces měl dva zásadní momenty poznání. První byl, že cvičení samo o sobě nestačí - klíčem je strava. A druhý, že připravit si kvalitní a nutričně vyvážené jídlo každý den je při plném pracovním vytížení prakticky nemožné."
Právě tento druhý poznatek byl zárodkem budoucího podnikání. "Snažil jsem se vařit si jídlo do krabiček na celý týden dopředu, jak mi radil výživový poradce. Ale bylo to neuvěřitelně časově náročné. Celý víkend jsem trávil v kuchyni, a stejně to nestačilo. Tehdy jsem si uvědomil, že tohle musí řešit spousta lidí, kteří chtějí jíst zdravě, ale nemají čas nebo znalosti na přípravu."
Nejlepší podnikatelské nápady vznikají, když sami narazíte na problém, který nikdo jiný pořádně neřeší. A přesně to se stalo mně s fitness stravou.
Od domácí kuchyně k prvním zákazníkům
Tomáš začal experimentovat s přípravou většího množství jídel ve své domácí kuchyni. "První 'klienti' byli kamarádi z posilovny a kolegové z práce. Dával jsem jim jídlo prakticky za náklady, jen abych otestoval, jestli o takovou službu bude zájem."
Zájem předčil očekávání. "Během měsíce jsem měl asi patnáct pravidelných odběratelů. Každý víkend jsem uvařil kolem stovky porcí a po večerech je rozvážel. Bylo to vyčerpávající, ale viděl jsem, že to dává smysl."
První velkou výzvou bylo, jak přejít od koníčku k byznysu. "Pořád jsem měl své hlavní zaměstnání jako programátor. Jídlo jsem připravoval po večerech a víkendech. Ale bylo jasné, že pokud to chci dělat pořádně a ve větším měřítku, budu muset podnikání věnovat plný úvazek."
Tomáš udělal odvážný krok – dal výpověď v práci a investoval své úspory do pronájmu malé komerční kuchyně a základního vybavení. "Byly to nervy. Měl jsem našetřeno asi na šest měsíců provozu, pokud by se nedařilo. Ale věřil jsem, že poptávka existuje, jen potřebuji dát lidem vědět, že taková služba existuje."
Marketing jako klíč k růstu
A právě v této fázi vstoupil do hry marketing. "Na začátku jsem spoléhal jen na doporučení a sociální sítě. Fungoval Facebook, trochu Instagram. Ale uvědomil jsem si, že potřebuji systematičtější přístup, pokud chci oslovit širší publikum."
Tomáš investoval do základního webu a začal experimentovat s online reklamou. "Abych byl upřímný, ze začátku jsem to dělal dost amatérsky. Nastavil jsem si Google Ads podle návodů z YouTube a čekal, co se stane. Výsledky byly... no, řekněme rozpačité," směje se při vzpomínce.
Zlom přišel, když Tomáš potkal na networkingové akci člověka z marketingové agentury. "Ukázal jsem mu své kampaně a on se chytal za hlavu. Řekl mi, že plýtvám penězi a že s trochu profesionálnějším přístupem bych mohl mít mnohem lepší výsledky."
Spolupráce s marketingovou agenturou byla jedním z klíčových kroků k růstu firmy. "Začali jsme s PPC reklamami v Ostravě a okolí. Profesionálně nastavené kampaně přinesly během dvou měsíců trojnásobek nových zákazníků oproti tomu, co jsem dokázal sám za půl roku."
Expanze a profesionalizace provozu
S rostoucím počtem zákazníků musel Tomáš řešit kapacitní problémy a logistiku. "Najednou jsem místo patnácti lidí vařil pro padesát, pak sto... Původní kuchyň přestala stačit, musel jsem najmout pomocníky, řešit dodavatele surovin, skladování, rozvoz."
Tomáš postupně profesionalizoval každý aspekt svého podnikání. "Nejdřív jsem najal kuchaře, pak pomocnou sílu do kuchyně, následně řidiče na rozvoz. Každý krok byl děsivý – další náklady, větší odpovědnost. Ale poptávka stále rostla, takže jsem věděl, že jdu správným směrem."
Důležitým momentem bylo, když se Tomáš rozhodl expandovat i za hranice Ostravy. "Viděl jsem, že koncept funguje, a chtěl jsem ho nabídnout i v dalších městech. Plzeň byla logickou volbou – je tam silná fitness komunita, hodně aktivních lidí a relativně vysoká kupní síla."
Pro expanzi do nového regionu byl opět klíčový marketing. "Využili jsme zkušenosti z Ostravy a nasadili PPC reklama v Plzni s úpravami pro místní specifika. Tentokrát jsme byli mnohem efektivnější – věděli jsme, jaké cílové skupiny oslovit, jaká klíčová slova fungují, jak nastavit rozpočet."
Výsledky byly ještě lepší než v Ostravě. "V Plzni jsme dosáhli bodu zlomu, kdy jsme potřebovali otevřít další výrobnu, už po třech měsících. Byl to závod s časem – objednávky přibývaly rychleji, než jsme dokázali navyšovat kapacity."
Personalizace jako konkurenční výhoda
Co odlišuje jeh značku od rostoucího počtu konkurentů na trhu s krabičkovou stravou, je důraz na personalizaci. "Od začátku jsem věděl, že nechci dělat univerzální krabičkovou dietu. Každý má jiné cíle, jiné výchozí podmínky, jiné preference. Co funguje pro mě, nemusí fungovat pro tebe."
Tomáš vyvinul vlastní systém, který kombinuje osobní konzultace s algoritmy pro sestavování jídelníčků. "Když k nám přijde nový klient, projde vstupním dotazníkem, kde zjišťujeme jeho cíle, aktuální stav, případné alergie nebo nesnášenlivosti, preference v jídle. Na základě těchto dat vytvoříme personalizovaný jídelníček."
Tento přístup se ukázal jako klíčový pro budování loajality zákazníků. "Lidé oceňují, že nedostávají univerzální řešení, ale něco, co je skutečně ušité na míru jejich potřebám. A výsledky jsou díky tomu mnohem lepší."
Firma navíc každé tři měsíce jídelníčky přehodnocuje na základě zpětné vazby a pokroku klientů. "Tělo se adaptuje, cíle se mění, chutě se vyvíjejí. Proto je důležité jídelníček pravidelně upravovat. Nejsme jednorázová dietní kúra, jsme dlouhodobý partner na cestě ke zdravějšímu životnímu stylu."
Překonávání výzev a krize růstu
Cesta k úspěchu nebyla bez překážek. "Měli jsme několik krizových momentů. Jedním z největších byla 'krize růstu', kdy jsme nabrali příliš mnoho klientů příliš rychle a nezvládali jsme udržet kvalitu. Museli jsme dokonce na čas pozastavit nábor nových zákazníků, abychom stabilizovali provoz."
Další velkou výzvou byla pandemie COVID-19. "Na jednu stranu to znamenalo obrovský nárůst zájmu – lidé byli doma, více se zajímali o zdraví a imunitu, nechtěli chodit do restaurací. Na druhou stranu to přineslo problémy s dodavatelským řetězcem, výpadky personálu a nejistotu ohledně budoucnosti."
Tomáš však dokázal tyto krize přeměnit v příležitosti. "COVID nás donutil zefektivnit procesy, více digitalizovat a automatizovat. Zavedli jsme vlastní aplikaci pro objednávky, zdokonalili jsme systém rozvozu a našli nové dodavatelské partnery. Ve výsledku jsme z té krize vyšli silnější."
Zajímavým aspektem Tomášova přístupu je, že i v těžkých chvílích nepřestal investovat do marketingu. "Mnoho firem v krizi jako první škrtá marketingové rozpočty. My jsme udělali opak – zvýšili jsme investice do online marketingu, protože jsme věděli, že právě tam jsou naši potenciální zákazníci v době, kdy nemohou ven."
Spolupráce s odborníky a edukace zákazníků
Důležitým pilířem úspěchu je spolupráce s odborníky z různých oblastí. "Od začátku spolupracujeme s nutričními terapeuty, fitness trenéry a lékaři. Chci, aby za každým aspektem naší služby stála odbornost a vědecký přístup, ne jen módní trendy."
Tomáš také klade velký důraz na edukaci svých zákazníků. "Nechceme, aby byli na nás závislí navždy. Snažíme se je vzdělávat o základech výživy, aby postupně získali kompetence dělat dobrá rozhodnutí sami. Proto máme blog, podcast a pravidelné webináře, kde sdílíme know-how zdarma."
Tento přístup se může zdát kontraproduktivní – učit zákazníky, aby službu nepotřebovali. Ale Tomáš to vidí jinak: "Vzdělávání buduje důvěru a loajalitu. A realita je taková, že většina lidí stejně nemá čas nebo chuť vařit si každý den, i když vědí, jak na to. Proto nás budou potřebovat, ale bude to vědomá volba založená na důvěře, ne závislost z nevědomosti."
Marketing jako integrální součást byznysu
Pro Tomáše není marketing jen způsob, jak získat zákazníky – je to integrální součást jeho podnikatelské filozofie. "Marketing je dialog se zákazníky a potenciálními zákazníky. Je to způsob, jak zjistit, co lidé skutečně potřebují, a jak jim ukázat, že máme řešení."
Úzce spolupracuje s agenturou SEOconsult.cz, která jim pomáhá s nastavením a optimalizací digitálních kampaní. "Jsou to profíci, kteří rozumí našemu oboru a dokážou přesně zacílit na potenciální zákazníky v různých regionech. Díky nim můžeme naše marketingové aktivity neustále optimalizovat na základě dat."
Tomáš sleduje výkon marketingových aktivit s téměř vědeckou precizností. "Známe cenu za získání každého zákazníka, průměrnou délku jeho setrvání, celoživotní hodnotu... Díky těmto datům můžeme přesně vyhodnotit, které kampaně a kanály fungují nejlépe, a podle toho alokovat rozpočet."
Zajímavým aspektem marketingové strategie je důraz na autenticitu a transparentnost. "Neukazujeme jen 'po' fotky a úspěšné případy. Mluvíme otevřeně i o výzvách, neúspěších a tom, co fitness strava nemůže vyřešit. Lidé oceňují tuto upřímnost v době, kdy je fitness průmysl plný přehnaných slibů a nerealistických očekávání."
Budoucnost: Technologie, personalizace a expanze
Když se ptám na plány do budoucna, Tomáš má jasnou vizi. "Chceme být lídrem v personalizované fitness stravě v celé České republice. Do dvou let plánujeme mít výrobny ve všech krajských městech, abychom mohli doručovat čerstvé jídlo kamkoliv do 24 hodin."
Technologie hraje v těchto plánech klíčovou roli. "Vyvíjíme vlastní algoritmus, který bude využívat umělou inteligenci pro ještě přesnější personalizaci jídelníčků. Zároveň pracujeme na vylepšení naší aplikace, aby zákazníci měli ještě větší kontrolu nad svým stravováním a mohli sledovat své výsledky v reálném čase."
Tomáš také plánuje rozšířit portfolio služeb. "Kromě hotových jídel chceme nabízet i suplementy, fitness pomůcky a vzdělávací programy. Naší vizí je být komplexním partnerem na cestě ke zdravějšímu životnímu stylu, ne jen dodavatelem jídla."
A samozřejmě, marketing zůstává nedílnou součástí těchto plánů. "S každou expanzí do nového regionu budeme využívat osvědčený model PPC kampaní, obsahového marketingu a spolupráce s lokálními fitness influencery. To, co se naučíme v jednom městě, můžeme aplikovat i jinde, samozřejmě s úpravami pro místní specifika."
Rady pro začínající podnikatele ve fitness průmyslu
Na závěr našeho setkání žádám Tomáše o rady pro ty, kdo by chtěli rozjet podobný byznys. Jeho odpověď je přímočará: "Začni tam, kde máš vlastní zkušenost a vášeň. V mém případě to byla vlastní transformace a frustrace s dostupností kvalitní fitness stravy."
Druhou radou je nepodceňovat význam marketingu od samého začátku. "Můžeš mít nejlepší produkt na světě, ale pokud o něm nikdo neví, je to k ničemu. Investuj do marketingu hned od začátku, ale dělej to chytře – testuj, měř výsledky, optimalizuj."
Tomáš také zdůrazňuje význam autenticity. "Lidé dnes cítí, když je něco falešné nebo přehnané. Buď upřímný ohledně toho, co tvůj produkt může a nemůže udělat. Dlouhodobá důvěra je cennější než krátkodobý prodej založený na přehnaných slibech."
A poslední rada se týká vytrvalosti. "Budou krize a překážky. Budou dny, kdy budeš chtít všeho nechat. Ale pokud věříš svému konceptu a máš data, která potvrzují, že o to lidé mají zájem, vytrvej. Úspěšné podnikání je maraton, ne sprint."
Když se loučíme v Tomášově kanceláři s výhledem na výrobnu, kde desítky lidí připravují čerstvá jídla pro stovky zákazníků, nemohu si nevšimnout fotky na stěně. Je na ní Tomáš před pěti lety – o 30 kilo těžší, s unaveným výrazem v obličeji. "Nechávám si to tam jako připomínku, odkud jsem začal a proč to všechno dělám," říká s úsměvem. A v tom je možná největší tajemství jeho úspěchu – autentická vášeň pro to, co dělá, podpořená systematickým přístupem k podnikání i marketingu.
Publikováno: 22. 04. 2025
Kategorie: výživa